BUITEN KANTOORUREN

Voor mij nooit meer een ander merk

Luc Vanderfeesten is mede-eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven en Maastricht. Logischerwijs is hij een warm pleitbezorger van het merk, maar zijn passie voor de (sport)wagen gaat verder. Zo reist hij minstens twee keer per jaar met gelijkgestemden en potentiële kopers naar het noorden van Finland om er de nieuwste types uit te proberen. “Op het ijs, op een bevroren meer net onder de poolcirkel, ben je echt één met de auto. Dan ervaar je wat de machine kan. Dat blijft fantastisch, elke keer.”

Voor mij nooit meer een ander merk

Luc Vanderfeesten is mede-eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven en Maastricht. Logischerwijs is hij een warm pleitbezorger van het merk, maar zijn passie voor de (sport)wagen gaat verder. Zo reist hij minstens twee keer per jaar met gelijkgestemden en potentiële kopers naar het noorden van Finland om er de nieuwste types uit te proberen. “Op het ijs, op een bevroren meer net onder de poolcirkel, ben je echt één met de auto. Dan ervaar je wat de machine kan. Dat blijft fantastisch, elke keer.”

In 2005 kocht hij zijn eerste Porsche. Luc Vanderfeesten herinnert zich de dag nog haarscherp. “Ik ben de showroom van Porsche Centrum Eindhoven binnengestapt en een uur later was ik de eigenaar van een gloednieuwe zwarte 911 Carrera S Coupé. Op dat moment wist ik het zeker: voor mij nooit meer een ander merk. Een Porsche is geen auto die je koopt. Het is een jas op maat. Als die past, dan wil je nooit meer wat anders.”

Een impulsaankoop wil de geboren Belg het niet noemen, maar het komt dicht in de buurt. “Eigenlijk wel”, lacht hij. “Het was mijn eerste bezoek aan de showroom en heb geen moment getwijfeld. Ik had mijn leven lang mooie auto’s gereden, van gerenommeerde merken, maar niets is te vergelijken met de 911. De oerporsche, de basis van alle huidige modellen, die het complete verhaal van Ferdinand Porsche belichaamt. De Oostenrijkse grondlegger van het bedrijf ruim 80 jaar geleden. Dat is een gevoel, ik kan het niet uitleggen. Vraag het aan andere Porsche-rijders, zij begrijpen dat.”

PASSIE

Achteraf gaf de bewuste dag in 2005 ook een wending aan het leven van Luc Vanderfeesten. De voormalig luchtmachtofficier werd niet alleen een vaste klant van het Porsche centrum, eigenaar Paul van Splunteren bood hem in 2010 een baan aan als freelance verkoper. “Omdat ik vaak wisselde van type en omdat ik ook echt alles af wist van het merk. Ik beschouwde het niet als werk om bezoekers rond te leiden en met hen en de monteurs te praten over alles wat dit merk zo mooi maakt. Ik had mijn passie gevonden en kon die blijkbaar goed overbrengen.” Zo goed dat Luc Vanderfeesten, nu 53, het verzoek kreeg om een nieuwe vestiging op te zetten in Maastricht. “Na mijn actieve carrière in de Belgische Luchtmacht wilde ik nog graag op een vergelijkbaar hoog niveau blijven verder werken, bij voorkeur als ondernemer. Wat is er dan mooier als je van je passie je beroep maakt? In 2011 is dit Porsche centrum op Maastricht Airport geopend, vier jaar geleden heb ik met mijn compagnon Ad Geerts de aandelen kunnen overnemen. Hard werken, flinke investeringen, mooie klanten, dus geen moment spijt.”

RACEN

Luc Vanderfeesten groeide op tussen de auto’s; zijn familie runde in België verschillende garages. Toch koos hij voor een ander beroep, dat van de F-16’s. Dus ook met veel snelheid. Pas de laatste jaren heeft hij ook belangstelling gekregen voor de autosport en inmiddels racet hij zelf op hoog amateurniveau. “Werk je voor Porsche, dan kom je automatisch in aanraking met het racen. Porsche is natuurlijk een grote naam met een historie op het hoogste niveau en al jaren leidend in sportautoraces als de 24 uur van Le Mans en Spa. Veel van onze klanten zijn verzot op racen en doen mee aan allerlei wedstrijden en trackdays. Niet steeds op professioneel niveau, maar wel steeds bloedserieus. Ik wilde met hen op één level kunnen praten en vooral daarom ben ik ook gaan racen, en natuurlijk ook voor de kick.”

Mijn droom is ooit echt die 24 uur van Spa te rijden

SPA

Vorig jaar beleefde Luc Vanderfeesten een sportief hoogtepunt toen hij meedeed aan twee races voorafgaand aan de 24 uur van Spa. “In een exclusieve 911 GT 2 RS Clubsport. In deze raceauto met een zeer beperkte oplage heb ik samen met een fabrieksteam een intense week beleefd, met onder andere een dag training op een vliegveld in Duitsland, voor mij helemaal alleen gereserveerd. Mijn droom is ooit echt die 24 uur van Spa te rijden. Wie weet, lukt dat.”

PRIJSGEVOELIG

Porsche produceert jaarlijks ongeveer 250.000 auto’s en is daarmee in het hoge marktsegment de grootste. Nu de economie door corona mogelijk in een recessie schiet, is de vraag of de auto’s met een gemiddelde prijs van gauw anderhalve ton nog verkocht worden. “Dit segment is minder prijsgevoelig”, weet Luc Vanderfeesten. “Er zijn altijd mensen die een Porsche willen en kunnen betalen. Ze gaan voor het exclusieve. Het merk is ook voor een breder publiek bereikbaar met de grotere Macans en Panamera’s. Je mag ze gezinsauto’s noemen, het blijven sportwagens. Exclusieve wagens ook. En tegenwoordig in duurzame uitvoeringen, hybrid of full-electric. Porsche is traditie én van deze tijd.”

!

JOS CORTENRAAD

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS