HET GEZICHT VAN

Charlie’s Coffee Maestricht

CHARLES UBACHS | 51 JAAR

SINDS WANNEER ONDERNEMER?

Op 7 december 2019 is mijn zaak opengegaan. Twee maanden eerder heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

WAAROM ONDERNEMER GEWORDEN?

Ik werkte al bijna 30 jaar in de koffiebranche in dienstverband. Wilde graag iets voor mezelf beginnen. Koffie is nu eenmaal mijn passie, dus het lag voor de hand dat ik ook iets in die hoek zou ondernemen. Waarom koffie? Ik ben na mijn studie per toeval in deze branche gerold. Ik had de meao afgemaakt en ben vroegtijdig gestopt met de heao. Kwam toen bij het toenmalige Arbeidsbureau terecht en zag daar een vacature bij een koffiebedrijf als algemeen medewerker. Binnen een week was ik aan de slag. Heb het vak dus in al zijn facetten leren kennen en geleerd.

WAT IS DE COREBUSINESS VAN HET BEDRIJF?

Koffiebranden en verkopen. Ik ben gevestigd op het voormalig terrein van de Tapijnkazerne. In gebouw W, de vroegere garageloods, heb ik waarschijnlijk de kleinste koffiebranderij van Nederland. We branden koffie op negen vierkante meter. Twee dagen per week verkopen we vanuit de branderij en op twee dagen staan we op de markt. In Maastricht op vrijdag en in Roermond op zaterdag. We hebben bewust gekozen voor geen winkel om in de beginfase de kosten zo laag mogelijk te houden.

HOEVEEL MENSEN IN DIENST?

Alleen mezelf. Maar mijn vrouw Jacqueline is mijn steun en toeverlaat op het gebied van marketing en pr. Zij heeft nu nog een baan in de zorg- en welzijnssector, maar we hopen op termijn met z’n tweeën het bedrijf fulltime te runnen.

HOEVEEL UREN MAAK JE PER WEEK?

Ik weet in ieder geval dat het geen baan is van negen tot vijf. Ook thuis ben je ermee bezig. Tijdens een marktdag begin je om half zeven ’s morgens en kom je twaalf uur later weer thuis. Heb al meegemaakt dat ik dan op vrijdagavond nog koffie ga branden voor de markt in Roermond op zaterdag.

LAATSTE GROTE INVESTERING IN HET BEDRIJF?

Een koffiemolen. Ik stond op de markt in Maastricht en er kwam een windvlaag. Die tilde het zeil en dus ook de stand op waardoor de koffiemolen op de grond viel. Helaas dekte de verzekering de schade niet, want het was geen windkracht 7 of meer. Een kostenpost derhalve van 1.700 euro. Daar moet je veel pakjes koffie voor verkopen, maar gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, dat was veel erger geweest. En als je start met een koffiebranderij heb je natuurlijk een koffiebrander nodig. Nou, ik kan je vertellen dat je daar ook een mooie auto van kunt kopen. Fikse investering, maar wel het hart van je bedrijf.

GROOTSTE SUCCES VAN HET BEDRIJF?

Dat ik met mijn bedrijf in de Volkskrant heb gestaan. Cécile Narinx (voormalig hoofdredacteur van Elle en Harper’s Bazaar; red.) is een oud schoolgenoot van mij. Ze was voor de Volkskrant bezig met een verhaal over kleine ondernemers in de coronatijd en contacteerde mij. Na het verschijnen van het artikel zagen we plotseling webshopbestellingen van mensen uit Amsterdam, Utrecht, Hilversum en Friesland. Ongelooflijk wat zo’n free publicity met je bedrijf kan doen.

GROOTSTE FLOP VAN HET BEDRIJF?

Nog niet echt voorgekomen, maar ik weet zeker dat dit ook een keer zal gebeuren.

STIJL VAN LEIDINGGEVEN?

Ik ben sinds kort natuurlijk een eenmansbedrijf en geef alleen maar leiding aan mezelf. Maar als ik medewerkers aanstuur, is mijn stijl wel dat ik altijd kijk met wie ik te maken heb. Niet iedereen is hetzelfde en je moet proberen het beste uit ieders individu te halen. Betrek ze bij het werk, geef ze verantwoordelijkheden.

VAN WIE HEB JE HET MEEST GELEERD ALS ONDERNEMER?

Van mijn vrouw Jacqueline. Zij is veel zakelijker ingesteld dan ik. Haar brein gaat non-stop door. Als ik wel eens om tien uur ’s avonds het voor gezien houdt, klapt zij nog gewoon de laptop open voor wat nieuwe ideeën of social media en website bij te werken.

WELKE TOPONDERNEMER ZOU JE GRAAG EENS WILLEN ONTMOETEN?

Roel Smeets, de eigenaar van het Belgische eet- en speciaalbierencafé De Gouverneur in Maastricht. In 2014 opende hij samen met zijn vrouw Jolanda Plantaz en vanaf de eerste dag was het een succes. Hun zaak zit altijd bomvol, terwijl zaken ernaast maar een handvol bezoekers hebben. Waarom bij hun wel? Wat is hun geheim? Daar zou ik wel eens met hem over willen praten, al weet ik niet of hij het geheim zal prijsgeven.

WAAR STAAT HET BEDRIJF OVER VIJF JAAR?

Dan hebben we een gevestigde naam in Maastricht en omstreken. Zijn we groter geworden en hebben we personeel in dienst. Ik hoef zeker geen miljonair te zijn in vijf jaar. Als mijn vrouw en ik er een goede boterham mee kunnen verdienen ben ik al hartstikke tevreden. Ik zou het mooi vinden als we dan heel veel mensen hebben kunnen overtuigen dat er niets boven kwaliteitskoffie gaat. Ik zeg altijd groei kun je niet remmen, maar wel sturen. Daar wil ik werk van maken in de komende vijf jaar.

!

MAURICE VAN DER LINDEN

GADY MIRTENBAUM