Laat ons maar ‘ruzie’ maken met de bank

Laat ons maar ‘ruzie’ maken met de bank

Bankzaken, vastgoedfinanciering, hypotheken, verzekeringen. Ondernemers hebben er de nodige kopzorgen door ten tijde van de coronacrisis. Het team van Ger Leenen Financiële Diensten in Heerlen merkt dit dagelijks. Ze moeten flink aanpoten om alle (aan)vragen te behandelen.

De afspraak is niet op kantoor bij C-Mill in Heerlen, maar bij Ger Leenen thuis. Stephanie Senden, Mitch Habets en Koen Leenen zijn naar Wijlre gekomen om een vergaderlunch ‘op gepaste corona-afstand’ te combineren met het interview. Weer even als team bij elkaar nu iedereen kantoor aan huis heeft. “In de eerste week van de coronamaatregelen werd het heel rustig”, vertelt Ger Leenen (57). “We hielden ons hart vast, maar vanaf de tweede week werd het weer als vanouds druk.” Zoon Koen (25) haalt gelijk de cijfers erbij van Hypotheken Data Netwerk (HDN). “Landelijk lagen de hypotheekaanvragen in maart en april ruim 85% hoger dan normaal. Ze gingen echt door het dak. De markt lijkt zich sinds mei te stabiliseren naar het niveau van de maanden voor de coronacrisis, maar dat is nog steeds hoger dan normaal.”

TERUGHOUDENDER

“Niet alleen binnen de particuliere markt hebben we het druk, ook de aanvragen van ondernemers zijn toegenomen”, legt Ger Leenen uit. “Veel ondernemers regelen hun zaken rechtstreeks met de bank of de verzekeraar. Door de coronacrisis zijn die een stuk terughoudender geworden. Als je de taal van de bank niet spreekt, kom je al snel met lege handen te staan. Dan gaat bij ons heel vaak de telefoon. ‘Kun je mij helpen want ik ben vastgelopen’. We zeggen wel eens voor de grap, laat ons maar ‘ruzie’ maken met de bank. Wij spreken de taal, kennen het karakter van de verschillende banken en zijn op de hoogte van wijzigingen in beleidsvoorwaarden.”

De bank zal ons bij het eerste de beste weerwoord niet in de hoek zetten

TOVEREN

De jarenlange ervaring als algemeen directeur bij Ruijters heeft Leenen geen windeieren gelegd. Hij weet van de hoed en de rand. “Natuurlijk zijn de standaardaanvragen met weinig problemen, bedrijfseconomisch het interessantste. Maar ik krijg de meeste energie van complexe vraagstukken.” Koen begint te lachen en refereert aan een telefoontje van een klant. Die begon het gesprek met de uitspraak ‘Ik heb gehoord dat Ger kan toveren’. “Dat valt wel mee”, zegt de tovenaar zelf. “En als we het al doen, doen we het met z’n vieren samen. We bijten ons graag vast in iets wat niet kan. Als het dan wel lukt, is dat natuurlijk geweldig. Niet alleen voor de klant, maar ook voor ons als team. Wij weten niet alles, maar zorgen er wel voor dat we alles te weten komen. Daarvoor heb je een goed netwerk nodig van notarissen, makelaars, fiscaal juridisch adviseurs en taxateurs. De bank zal ons bij het eerste de beste weerwoord niet in de hoek zetten. We weten waar we over praten.”

VERTROUWENSRELATIE

“We zorgen bij aanvragen dat banken zo weinig mogelijk vragen hebben”, legt Stephanie Senden uit. “Dat wekt vertrouwen. Zeker in deze coronatijd. Het is ons vak om bij de klant door te vragen en de juiste strategie te bepalen. Altijd binnen de wettelijke kaders, maar we stoppen niet bij de eerste tegenslag. We hebben een vertrouwensrelatie met de banken opgebouwd. Ze weten dat als wij met iets komen, het goed zit. Dat is als je direct met de bank zaken wilt doen, natuurlijk net even anders. Het feit dat wij ook mogen bemiddelen voor de Duitse Volksbank en Sparkasse of de Zweedse Handelsbanken op de Limburgse markt is niet voor niets.”

GEDREVENHEID

Een kleine optelsom leert dat de werkervaring van Stephanie, Mitch en Koen bij elkaar net zoveel is als die van de pater familias. “Dat is ook onze kracht”, legt Ger uit. “Wat ik zelf kan, heb ik niemand voor nodig. Ik heb aanvullende competenties nodig. Behalve dat ze hun vak natuurlijk beheersen, spreken zij ook de taal van de jonge mensen en zijn ze bedreven in digitale media. Daar leer ik iedere dag nog van.” “En zo leren wij weer van Ger”, vult Mitch Habets (30) aan. “Zijn gedrevenheid om zich vast te bijten in een casus is aanstekelijk. Ook bij verzekeringen, waar mijn specialisatie ligt, geldt dat. Zeker als het om grote zakelijke acceptaties gaat. Maar ook om je te verdiepen in cybercrimeverzekeringen. Iets wat mede door het thuiswerken vandaag de dag zeer actueel is voor ondernemers.” Als de fotograaf arriveert giet het van de regen. Maar dat is niet de grootste zorg voor team Leenen. De uitdaging wordt hoe ze ‘kantoorhond’ Charlie rustig zittend op de foto krijgen. Want dat is toch een andere taal dan die van de bank.

!

MAURICE VAN DER LINDEN

µ

ANNE LEFÈVRE