‘Leidinggeven is veranderen’

Directeuren en andere leidinggevenden zijn vandaag de dag niet alleen hoogopgeleid en ervaren, ze moeten vooral in staat zijn organisaties te bewegen naar de volgende fase en hun medewerkers daarin meenemen. Met die insteek speurt executive search & interim managementbureau Equipe naar getalenteerde topmanagers voor opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de publieke sector. ‘Change is een voorwaarde om te overleven.’

Pas sinds maart in de lucht: de website mastersinchangemanagement.nl Opgezet door executive search & interim managementbureau Equipe, gevestigd in Maastricht, Den Bosch en Amsterdam. ‘Een platform waarop we kennis delen over verandermanagement en we managers en deskundigen aan het woord laten over de uitdagingen van het leidinggeven en over change’, vertelt oprichter en mede-eigenaar Luc Theunissen in het klassieke hoofdkantoor van het bedrijf, pal naast de voormalige Tapijnkazerne in Maastricht. ‘De laatste pakweg tien jaar is de wereld, ook die van het selecteren en werven van leidinggevenden op hoog niveau, sterk veranderd. In toenemende mate krijgen we van onze opdrachtgevers de vraag om een leider te zoeken die de organisatie een broodnodige omslag laat maken. De wereld verandert zo snel, zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector, daarop inspelen is cruciaal voor de continuïteit.

COMPETENTIES

Geen gemakkelijke opgave vaak, weet ook Bas Thissen, directeur en medeaandeelhouder. “Veranderen is moeilijk. Allereerst moeten managers de juiste (vak)kennis hebben, maar minstens zo belangrijk is dat ze de mensen enthousiasmeren en motiveren om het roer om te gooien, om anders te werken.” Reden voor het bureau om zich verder toe te leggen op de change management-competentie. Met zo ook een aparte website die de komende jaren moet uitgroeien tot een platform met veel informatie, persoonlijke verhalen en events met bekende sprekers. “In maart zou Thijs Homan komen, hoogleraar change management aan de OU en absolute topspecialist in zijn vak”, vervolgt Luc Theunissen. ‘Helaas moesten we dat afblazen vanwege corona. Hopelijk halen we dat snel in. Wil je je in deze markt onderscheiden, dan moet je extra toegevoegde waarde bieden en heel hard werken. Altijd de juiste kandidaten vinden in een heel breed aanbod.

NETWERKEN

Bas Thissen knikt. “Executive search en interim management is een vak. Het beeld bestaat nog bij veel mensen dat we een kaartenbak hebben met kandidaten die we opbellen als we voor een opdrachtgever een vacature willen invullen. Zo simpel is het niet. We werken weliswaar ook met een actueel kandidatenbestand, maar gaan bij elke opdracht ook actief de markt op. We speuren in onze eigen netwerken en vragen ook onze relaties of zij wellicht een geschikte kandidaat op het oog hebben. In de meeste gevallen stellen we op basis van een aantal harde criteria eerst een longlist met zo’n 30 tot 40 kandidaten samen. De best passende kandidaten vragen we vervolgens om een online-assessment te doen waarna er zo’n tien tot vijftien kandidaten over blijven met wie we verder gaan.” Luc Theunissen: “Dat zijn hele pittige trajecten. We doen één of twee diepgravende interviews gevolgd door een (leiderschaps)analyse die we samen met de specialisten van bureau Schaepkens hebben ontwikkeld. Hierin toetsen we (gevalideerd) nog een keer de specifieke vaardigheden die vereist zijn om een veranderingstraject in gang te zetten en succesvol te voltooien. Uiteindelijk dragen we drie tot vijf kandidaten voor aan de opdrachtgever.”

REPUTATIE

Opdracht voltooid, factuur de deur uit. Klopt, waarbij er wel sprake is van een commitment, reageert Bas Thissen. “Indien de opdrachtgever of bemiddelde kandidaat uiteindelijk binnen een afgestemde termijn aangeeft toch niet tevreden zijn, vinden wij dat we ons werk niet goed hebben gedaan en gaan we opnieuw aan de slag. Om niet. Dit dwingt ons om zeer zorgvuldig te zijn en echt de goede kandidaat te zoeken, ook voor de lange termijn. Dat is ook voor hem of haar van groot belang. De meeste mensen die we bemiddelen zijn namelijk niet actief op zoek, maar enthousiasmeren we voor de betreffende nieuwe positie, ook wel headhunten genoemd. Dan is het niet de bedoeling dat we hun in een niet-passende functie bemiddelen. Dat is voor niemand goed en zeker ook niet voor ons. In deze wereld is reputatie belangrijk. Heel veel opdrachten komen binnen via het eigen netwerk en via mond-tot-mondreclame.”

!

JOS CORTENRAAD

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS