‘Lim­burgers denken bij wonen aan Woon­boulevard Heerlen’

Woonboulevard Heerlen bestaat volgend jaar op de kop af 30 jaar en heeft nog niks aan populariteit ingeboet. In de top 3 van Limburgse koopiconen staat de Woonboulevard net achter de Maastrichtse binnenstad en boven het Designer Outlet Center in Roermond. Dat blijkt uit het recente Koopstromen-onderzoek van de provincie Limburg.

Ger Hazelhof is sinds een half jaar de nieuwe manager van Woonboulevard Heerlen. Trad net voor de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte aan en moest alle zeilen bijzetten om samen met de ondernemers en de gemeente Heerlen de Woonboulevard door de crisis te leiden. Met succes. “De meeste ondernemers hebben zich goed aangepast en plussen weer in omzet,” zegt Hazelhof. “Wel is het koopgedrag door de coronacrisis veranderd. Er is sprake van een betere spreiding van de bezoekersstromen over de week en van meer gerichte aankopen. Corona leidde daardoor tot een grotere online-oriëntatie door de klant, maar tegelijkertijd een doelgerichtere aankoop in de winkels. Bij ons draait het om wooninspiratie. Je vindt hier alles voor in en om het huis. Alle grote merken zijn hier gevestigd. Willen ook hier zitten. In dertig jaar tijd hebben we een sterke positie bereikt. Ik denk niet dat er nu nog meubelzaken zich solitair buiten een woonboulevard zullen vestigen.”

MILJOENEN BEZOEKERS

Maar liefst 270 miljoen euro besteden de 4,5 miljoen bezoekers jaarlijks op de Woonboulevard. Een kwart van die bezoekers komt uit Duitsland, een klein percentage uit België en bijna driekwart uit Limburg. Niet alleen uit Parkstad, maar uit heel Limburg weten de bezoekers al bijna dertig jaar de unieke combinatie van alles op het gebied van wonen te waarderen. Ger Hazelhof: “Aan naamsbekendheid hoeven we (bijna) niks meer te doen. Iedere Limburger weet ons te vinden. In totaal gebruiken de 52 zaken 125.000 vierkante meter winkelruimte. Als je van de ene kant van de Woonboulevard naar de andere loopt en weer terug ben je een half uur onderweg. Je parkeert gratis voor de deur en bent binnen een paar minuten op de autoweg,” somt Hazelhof de voordelen van de Woonboulevard op.

CREATIVITEIT

Toch zal de Woonboulevard zich moet blijven vernieuwen. “We ontkomen er niet aan. Het consumentengedrag en het winkellandschap zijn compleet anders dan dertig jaar geleden. Niet alleen door de opkomst van internet, maar wie had ooit kunnen denken dat ons leven compleet zou veranderen door een pandemie? Juist in deze tijden komen de echte, creatieve ondernemers bovendrijven. Ook op de Woonboulevard. Zo begon een tuincentrum met een bezorgdienst en vertienvoudigde hiervoor het wagenpark door een lokaal taxi-bedrijf, welke zijn core-business zag wegvallen, in te zetten. Heel veel woonwinkels zijn begonnen met Private Shopping Sessies, waarbij de klant een afspraak maakt en in alle rust advies krijgt en kan winkelen.

De ondernemers zien hun omzet weer stijgen en de drukte is verspreid over de hele week.” Het zijn maar een paar voorbeelden van het nieuwe normaal en de aanpassingen aan de anderhalve meter-samenleving, maar Hazelhof wil duidelijk meer stappen zetten. “Verduurzamen bijvoorbeeld. We zouden samen met de gemeente moeten kijken hoe we oude bankstellen kunnen recyclen. Er zitten ontzettend veel herbruikbare materialen in. De consument verlangt dat ook van ons. Ik ben erg pragmatisch. Ik kijk naar het probleem, hoe we het kunnen oplossen, wie kan helpen en dan lossen we het op.”

De meeste ondernemers hebben zich goed aangepast en plussen weer in omzet

TOEKOMSTPROOF

Zijn rol als manager is vooral om samen met de 52 zeer gevarieerde ondernemingen de Woonboulevard toekomstproof te houden. “Het koopgedrag van mensen verandert. Niet voor niets is onze slogan Woonboulevard Heerlen Inspireert. Hier vind je alles om mooi en leuk te wonen, juist nu thuis zo belangrijk is geworden. Hier krijg je de inspiratie, de juiste woonbeleving. Op internet kun je je oriënteren maar de meeste consumenten willen toch gewoon in de winkel een zitbank of stoel uitproberen, de stof voelen. Wat dat betreft ben ik niet bang dat de fysieke winkels hier het onderspit delven door online-shopping. Het is een combinatie. We besteden als gezamenlijke ondernemersclub 70 procent van ons marketing-budget online om de klant aan de voordeur van de winkel op de Woonboulevard te krijgen. Het ultieme doel is dat de inwoners in de Euregio bij wonen aan Woonboulevard Heerlen (blijven) denken. Als ze dan voor de voordeur staan, is het aan de aan de ondernemer om de klant over de drempel binnen te krijgen.”

Woonboulevard in cijfers

29 jaar geleden opende de Woonboulevard Heerlen. Grootste trekker is de vestiging van het Zweedse meubelwarenhuis IKEA. De werkgelegenheid op de Woonboulevard is gegroeid naar 930 banen. Uit het koopstromenonderzoek van de provincie scoren vooral de omvang van het winkelaanbod, de kwaliteit van het winkelaanbod, de goede bereikbaarheid en de gratis parkeermogelijkheden voor de deur goed. 40% van de bezoekers verblijft gemiddeld 1 tot 2 uur op de Woonboulevard.

!

PETER EBERSON

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS