Limburgse evenementenbranche:

‘We moeten van het slot af!’

Limburgse evenementenbranche:

‘We moeten van het slot af !’

Op donderdag 14 mei vond in Rebelle in Maastricht de talkshow ‘Onrust in de Event Tent’ plaats. Een initiatief van Niels Klinkhamer (Klinkhamer Group | conferences & events), Paul ’t Lam (Events Company), Danny Keppels (Event Management Group) en Etienne Souren (Houben Souren).

In veertien dagen tijd werd het idee omgezet in realiteit. Met een enorme impact. De eventbranche en indirect betrokken bedrijven werden gehoord. In een uur durend online praatprogramma vertelden de initiatiefnemers, aangevuld met Floor Billekens (FLOOR Models & Hospitality), Dorrie Eilers (Neptunus Structures), Rino Soeters (LBG Hotels) en Romain Spauwen (Spauwen Travel Group), openhartig over de situatie waarin ze terecht zijn gekomen door de coronamaatregelen. Het werd overduidelijk hoe zwaar de Limburgse eventbranche getroffen is door de coronacrisis. Dat geldt niet alleen voor de vele evenementenlocaties en -bureaus, maar ook voor de hotels en de talloze leveranciers van vervoer, licht en geluid, catering en entertainment.

ER ZIJN GRENZEN

De talkshow had tot doel om letterlijk een geluid naar Den Haag af te geven en om samen de schouders onder het probleem te zetten. “Mijn mailbox ontplofte na de uitzending”, vertelt Paul ’t Lam. “En dat gebeurde ook bij de andere gasten. Het werd duidelijk dat we moesten doorpakken. Op dinsdag hebben we, namens 100 Limburgse bedrijven uit de branche, een manifest gelanceerd en een petitie online gezet. Deze is door bijna 700 mensen ondertekend. Alle eventbedrijven in Nederland kampen natuurlijk met het probleem, maar Limburg heeft nog een extra pijnpunt, namelijk de grens met België en Duitsland. In Keulen worden al events tot 100 personen georganiseerd. Wij mogen niets. Op een uur rijden kan de concurrent dus zijn slag slaan. Daarom werd de titel van de campagne ook ‘Er zijn grenzen’.”

DEN HAAG

Het manifest en de petitie bleven niet onopgemerkt. Huub Narinx van LWV en Monique Princen van MKB-Limburg brachten het probleem onder de aandacht. Gedeputeerde Joost van de Akker meldde zich bij ’t Lam. Een week later was er een videoconferentie met politiek Den Haag. “Het is nu wel duidelijk dat voor onze branche de anderhalve meter niet gaat werken. De huidige maatregelen die het kabinet voor de ondernemers heeft bedacht werken niet voor ons. Er is maatwerk nodig, anders zullen veel bedrijven het loodje leggen”, is de mening van ’t Lam.

STILZITTEN IS GEEN OPTIE

“We moeten niet naar binnen, maar naar buiten kijken”, legt Danny Keppels uit. “De open en eerlijke verhalen tijdens de talkshow hebben veel losgemaakt bij collega-bedrijven. Er is veel creativiteit ontstaan, we zien elkaar niet als concurrent, maar als samenwerkingspartner. De laatste weken heb ik al mooie samenwerkingen zien ontstaan. Stilzitten is in onze branche geen optie. Maar het is ook belangrijk dat we als branche één stem in Den Haag hebben die voor onze belangen opkomt. Dat moeten we organiseren, want als je in Limburg schreeuwt is het geluid nog voordat het in Den Haag aankomt al niet meer te horen.” Voor Etienne Souren was het dubbel spannend, want hij zat niet alleen als gast aan tafel, maar deed met zijn bedrijf ook de gehele registratie van het programma. “Ik heb ontzettend veel reacties uit verschillende hoeken ontvangen. Dit organiseren was meer dan de moeite waard. We hebben niet alleen een signaal naar collega-bedrijven afgegeven, maar ook naar de politiek. Het sijpelt nu door, onze stem is gehoord, zeker als het gaat om het grenzenissue hier in onze provincie.”

VAN HET SLOT

Voor Niels Klinkhamer is het klip-en-klaar: “We moeten van het slot. Organisatoren van congressen moeten weer vertrouwen krijgen, anders haken sponsoren af en blijven deelnemers weg. Wij werken veel internationaal en ieder land heeft zijn eigen wetgeving. Dat werpt alleen maar drempels op om in deze tijd te ondernemen. Wat corona duidelijk heeft gemaakt is dat de voorwaarden voor het afdekken van financiële risico’s zoals reserveren, annuleren en betalingsvoorwaarden in onze branche veel te ouderwets zijn. Alle ketenpartners moeten zich daar eens over buigen. Hoe krijg je vertrouwen terug? Moeten er garantiefondsen komen? Als branche zijn we veel te braaf. We moeten net zoals de sportscholen, de kappers en de horeca met de vuisten op tafel slaan. Zoeken naar oplossingen binnen de anderhalve meter? Hou op! Dat is voor onze sector geen oplossing.”

!

MAURICE VAN DER LINDEN

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS