HET KANTOOR VAN

Een werkomgeving die voelt als thuis

Een werkomgeving was heel lang een plek waar amper warmte vanaf straalde. Een werkplek was functioneel, maar verder weinig inspirerend. “Vreemd eigenlijk, want ook oersaai kantoormeubilair is door iemand ontworpen. Als je dan toch iets ontwerpt, waarom dan niet iets waar de gebruiker blij van wordt”, zegt Liv Timmermans (21), misschien wel de zesde generatie van Timmermans Kantoor en Omgeving in Roermond.

Een werkomgeving die voelt als thuis

Een werkomgeving was heel lang een plek waar amper warmte vanaf straalde. Een werkplek was functioneel, maar verder weinig inspirerend. “Vreemd eigenlijk, want ook oersaai kantoormeubilair is door iemand ontworpen. Als je dan toch iets ontwerpt, waarom dan niet iets waar de gebruiker blij van wordt”, zegt Liv Timmermans (21), misschien wel de zesde generatie van Timmermans Kantoor en Omgeving in Roermond.

Wie op het Roermondse Bedrijvenpark Willem-Alexander bij Timmermans binnenwandelt of wie de website van dit bedrijf bezoekt, twijfelt mogelijk even of hij wel op het goede adres is. Zoveel kleur en warme materialen verwacht je eerder in een woonwinkel aan te treffen. Maar wie beter kijkt, herkent in de mooie ontwerpen toch echt kantoormeubilair.

GRIJS EN BEIGE

“Dit lijkt inderdaad in geen enkel opzicht meer op het kantoormeubilair van weleer. Tot een jaar of twintig, dertig geleden, was een kantooromgeving vooral grijs en beige”, zegt Hein Timmermans, die samen met zijn broer Guido de vijfde generatie vormt die aan het roer staat van Timmermans Kantoor en Omgeving, een van de oudste bedrijven van Roermond. H. Timmermans Roermond BV werd in 1855 opgericht als drukkerij annex kantoorartikelenhandel. Het bedrijf was gevestigd aan de Steenweg in het centrum van de bisschopsstad. Oorspronkelijk stond de onderneming in Roermond en wijde omgeving vooral bekend als leverancier van drukwerk en als (kantoor)boekhandel. Daarnaast verkocht Timmermans kantoorspullen en aanverwante producten, zowel voor particuliere als voor zakelijke klanten.

BAKENS

Heel lang bleef de locatie aan de Steenweg goed bereikbaar voor leveranciers en klanten. Maar toen de straat in de jaren zeventig van de vorige eeuw werd afgesl0ten voor auto’s, werd Timmermans voor zakelijke klanten slecht bereikbaar en verzette het bedrijf de bakens. Met de verhuizing naar bedrijventerrein Willem-Alexander koos Timmermans in 1981 voor specialisatie op het gebied van de zakelijke markt: kantoorinrichting, -machines en -producten. In die tijd waren verreweg de meeste kantoren nog altijd een toonbeeld van grauwheid, maar dat zou in de decennia daarna langzaam maar zeker veranderen. Hein: “Na de introductie van de computer en de Arbowet kwam er eerst aandacht voor ergonomie. Een goede werkhouding moesten we aannemen en het kantoormeubilair moest daarbij helpen door verstelbaar te zijn. Vooral de laatste tien, vijftien jaar zien we dat er steeds meer aandacht is voor het design van de kantooromgeving. Het kantoor wordt steeds huiselijker. De ontwerpers van kantoormeubilair volgen de trends op woonbeurzen op de voet.”

VERANTWOORD

Daarbij lijken ze de ergonomie soms uit het oog te verliezen, valt accountmanager Zjef Nelissen van Timmermans op. “Maar meubilair dat ergonomisch niet verantwoord is, zullen wij onze klanten altijd afraden. Wij leveren verantwoord meubilair en verlichting die ook nog eens perfect passen in het plaatje dat de klant voor ogen heeft. Weet de klant niet wat hij wil, dan kunnen wij ook een volledig inrichtingsplan maken. Niet alleen voor kantoren, maar ook voor de inrichting van instellingen op het gebied van onderwijs en zorg. Vandaar dat we tegenwoordig de naam Timmermans Kantoor en Omgeving voeren.” Al sinds 1903 mag Timmermans zich “Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier” noemen. In 2014 verlengde koning Willem-Alexander het predicaat. Hein: “Vanzelfsprekend zijn we daar trots op. De verlenging is een bekroning op het werk van onze medewerkers die dagelijks met hart en ziel klaarstaan voor onze klanten.” We dragen de verlenging van het predicaat op aan onze klanten, met wie we vaak aan jarenlange relatie onderhouden.”

LOUNGE

Intussen verandert de werkvloer in rap tempo, steeds sneller eigenlijk. Naarmate flexwerken meer en meer ingeburgerd raakt, moeten werkplekken vliegensvlug aangepast kunnen worden aan degene die er gebruik van maakt. En sinds we draadloos kunnen werken en we niet meer aan ons bureau gebonden zijn, verschijnen in steeds meer kantoren loungemeubelen waarin medewerkers in een relaxte houding kunnen werken. Duurzaamheid is ook een thema dat op steeds meer kantoren actueel is. Zjef: “Tegen die achtergrond beschouwen we onze werkplek steeds meer als een verlengstuk van onze woonkamer. Veel werkgevers gaan daar graag in mee, omdat ze werknemers op die manier aan zich proberen te binden. Hippe bedrijven als Google, Bol en Cool Blue waren de voorlopers op dit gebied, maar tegenwoordig gaan steeds meer bedrijven en instellingen voor een trendy kantoorinrichting.” Heins dochter Liv laat in de showroom zien dat de keuze steeds ruimer wordt. “Kantoormeubelen zijn er in alle mogelijke vormen, materialen en kleuren, niet alleen bureaus en bureaustoelen, maar ook loungemeubels, en inrichtingen voor concentratieplekken. Ook sfeerverlichting voor kantoor wordt steeds belangrijker, net als allerlei hippe oplossingen om de akoestiek van een kantoor te verbeteren. Kortom: het kantoor van 2020 is allesbehalve saai.”

We beschouwen onze werkplek steeds meer als een verlengstuk van onze woonkamer
We beschouwen onze werkplek steeds meer als een verlengstuk van onze woonkamer

!

JOHN HUIJS

µ

LAURENS EGGEN