Limburg Leads verlegt grenzen

Limburg Leads heeft zichzelf vorig jaar in één klap op de kaart gezet als dé broedkamer voor Euregionale zakelijke samenwerking. Op 16 en 17 september vindt de tweede editie plaats in MECC Maastricht en het belooft nu al de overtreffende trap van vorig jaar te worden. Oorspronkelijk zou het event half mei plaatsvinden, maar het coronavirus dwong de organisatie tot verplaatsing naar het einde van de zomer. Limburg Leads heeft als een van de gasten tv-presentator Twan Huys weten te strikken. Huys, geboren in Sevenum, zal in gesprek gaan met een top-CEO. Wie? Dat moet nog even een verrassing blijven.

Dat de eerste editie van Limburg Leads al een succes was, ziet beursmanager Jop Thissen in één oogopslag aan de cijfers. Maar liefst 84 procent van de aanwezigen was directeur of manager van een Nederlands, Belgisch of Duits bedrijf. Ook dit jaar kan de bedrijfstop in MECC Maastricht contact leggen met collega’s, overheden en kennisinstellingen om letterlijk en figuurlijk grenzen te verleggen op beslissingsniveau. Thissen: “In elk economisch rapport staat dat je grensoverschrijdend te werk moet gaan als je je bedrijf wilt laten groeien.”

ONLOGISCHE TWIST

Dat de eerste editie van Limburg Leads al een succes was, ziet beursmanager Jop Thissen in één oogopslag aan de cijfers. Maar liefst 84 procent van de aanwezigen was directeur of manager van een Nederlands, Belgisch of Duits bedrijf. Ook dit jaar kan de bedrijfstop in MECC Maastricht contact leggen met collega’s, overheden en kennisinstellingen om letterlijk en figuurlijk grenzen te verleggen op beslissingsniveau. Thissen: “In elk economisch rapport staat dat je grensoverschrijdend te werk moet gaan als je je bedrijf wilt laten groeien.”

Eigenlijk is Limburg Leads een heel logisch en vanzelfsprekend event

ELK TIEN STARTUPS

LRM, LIOF en NRW.BANK nemen deze keer elk tien startups mee naar Limburg Leads. De beste startups mogen een inhoudelijke pitch geven. “Dankzij onze partners zoals MKB Limburg, LIOF, Brightlands en LWV weten we waar bedrijven tegenaan lopen. Waar hebben ze problemen mee en waar zoeken ze oplossingen voor? Wij willen met Limburg Leads een klimaat creëren waardoor die oplossingen ontstaan of in de schijnwerper worden gezet”, vertelt Thissen. “Eigenlijk is Limburg Leads een heel logisch en vanzelfsprekend event voor deze regio”, vertelt Eefje Perey, marketing & communication manager Limburg Leads. Op politiek en universitair vlak bestaat de Euregionale samenwerking al langer. Wat dat betreft hebben de ondernemers nog een inhaalslag te maken. Vandaar Limburg Leads. Noem het een etalage of modeshow van de zakelijke mogelijkheden aan de andere kant van de grenspaal. De mogelijkheden tot Euregionale kruisbestuiving zijn in elk geval legio. Perey: “En zo bieden we ondernemers de kans de leiding (lead) te pakken om nog succesvoller te worden.”

VIER THEMA'S

De bruisende cocktail van creatieve samenwerkingsverbanden en innovatieve projecten stelt dit jaar vier thema’s centraal: circulariteit & duurzaamheid, digitalisering, talent en mobiliteit. Op de vier podia - Mainstage (waar bijvoorbeeld College Tour te zien is), Masterclass Dome, Backstage en de Start-Up Arena (voor de startup pitches) - vinden gedurende de twee dagen van Limburg Leads tal van inhoudelijke sessies plaats. Thissen: “Backstage is een groot eventplein voor zakelijke evenementen met de eigen relaties. Twee keer per dag vindt hier zo’n event plaats.”

STIKSTOF

Limburg Leads heeft ook een groot bouwpanel geformeerd van Nederlandse en Vlaamse bouwbedrijven en architecten. “In Nederland houdt het stikstofprobleem de gemoederen bezig. En in plaats van langzamer rijden kun je ook kiezen voor andere bouwmaterialen. Als de Belgen ook te maken krijgen met het stikstofprobleem kunnen alternatieve oplossingen zoals ander bouwmateriaal nu al interessant zijn voor hen. Juist doordat je met gelijkgestemden, op beslissingsniveau en multisectoraal bezig bent, kun je in die twee dagen meteen grote stappen zetten”, legt Thissen uit.

APP

Je komt dus naar Limburg Leads omdat je nieuwe netwerkpartners wilt ontmoeten, je bestaande netwerk wilt onderhouden en voor de inhoudelijke sessies. Vooral dat ontmoeten van nieuwe zakenpartners kan nog wel eens lastig zijn. Daarom heeft Limburg Leads een speciale Matchmaking App ontwikkeld, een soort business dating app. Perey: “Ondernemers vullen hierop hun profiel in. Wie ben je, wat is je aanbod en wat is je vraag? Waar zou je graag een oplossing voor willen? Net als bij een dating app kun je dan opeens een appje binnen krijgen. Daar staat dan in: misschien is het goed als je Barry ontmoet, hij weet alles over jouw vraag. Zo kun je dan eenvoudig en snel met elkaar in contact komen.”

BUSINESS BOOSTER

Een van de toppers van vorig jaar wordt opnieuws van stal gehaald: de Business Booster. Een informele netwerkborrel in de avond van 16 september waarop ondernemers onder het genot van een hapje en een drankje in contact kunnen komen met de deelnemers van Limburg Leads én hun beste relaties. Inschrijven kan via de site van Limburg Leads. Wacht niet te lang, want de borrel scoorde vorig jaar een dikke 9 omdat hier de Euregionale crème de la crème aanwezig is en dat biedt unieke kansen.

Voor meer info: jop.thissen@mecc.nl en +31 (0)6 20 49 55 08

!

JEAN-PIERRE GEUSENS

µ

JUDITH HOUBEN



!

JEAN-PIERRE GEUSENS

µ

JUDITH HOUBEN