Frissen Intern Transport  ontzorgt

Ook een zakelijke band kan hecht en vertrouwd zijn. Dat bewijs levert Frissen Intern Transport al jarenlang. Het Valkenburgse bedrijf dat handelt in onder meer heftrucks, magazijntrucks, schrob/veegmachines en magazijnstellingen is veel gelegen aan een duurzame relatie met zowel leveranciers als klanten. “We zijn dan ook niet voor niks een familiebedrijf. Daar ga je sowieso al wat closer met elkaar om”, zegt verkoopleider Wynand Wimmers die samen met verkoper Jean-Pierre Jorissen voor de buitenwereld het gezicht is van Frissen Intern Transport.

Frissen Intern Transport ontzorgt

Ook een zakelijke band kan hecht en vertrouwd zijn. Dat bewijs levert Frissen Intern Transport al jarenlang. Het Valkenburgse bedrijf dat handelt in onder meer heftrucks, magazijntrucks, schrob/veegmachines en magazijnstellingen is veel gelegen aan een duurzame relatie met zowel leveranciers als klanten. “We zijn dan ook niet voor niks een familiebedrijf. Daar ga je sowieso al wat closer met elkaar om”, zegt verkoopleider Wynand Wimmers die samen met verkoper Jean-Pierre Jorissen voor de buitenwereld het gezicht is van Frissen Intern Transport.

Wynand Wimmers is vaak onderweg om te investeren in warme contacten met toeleveraars en clientèle. Hij is kind aan huis bij de drie vestigingen van UniCarriers Netherlands (UCNL), al een kwart eeuw hun vaste leverancier van heftrucks in alle soorten en maten. Of hij nu naar Venlo, Rijswijk of Enschede rijdt, het maakt hem niet uit. Hij voelt zich op alle locaties even welkom. “Het ligt niet allemaal naast de deur, maar ik ben nog nooit met tegenzin in de auto gestapt.” UCNL levert gerenommeerde merken als Cat Lift Trucks, UniCarriers, Montini en Rocla. In de wereld van transport en logistiek worden die namen alom met respect uitgesproken.

ARBEIDSVREUGDE

“Alleen het beste is voor ons goed genoeg”, zegt Wimmers. “Maar dat is niet het enige dat telt. Het is ook het onderlinge contact dat voor ons heel zwaar meeweegt . Kwaliteit is één, de menselijke maat twee. In de loop der jaren is met onze leverancier een nauwe band ontstaan en dat wordt van beide kanten zo ervaren. Ondanks de omvang heeft UCNL toch veel weg van een familiebedrijf. Het is ooit uit een fusie ontstaan. Vaak zie je in zo’n geval dan dat er ergens op een centrale plek opnieuw wordt begonnen. UCNL heeft daar bewust niet voor gekozen en gewoon de oude locaties in stand gehouden. Het personeel kon dus in de vertrouwde omgeving blijven werken. Dat komt de arbeidsvreugde en motivatie zeer ten goede.” Wat de één met auto’s heeft, heeft Wynand Wimmers met heftrucks. Hij kan er lyrisch over vertellen. Hoe ze steeds maar geavanceerde en gespierder worden bijvoorbeeld. “Ik heb nog meegemaakt dat een hefvermogen van twee ton al heel wat was. Nu is zestig ton al niet spectaculair meer.” Hoe de motorisering veranderde. “Elektrisch rijden rukt ook in deze sector steeds verder op. LPG en diesel raken uit de gratie. Gas wordt almaar duurder en diesel kan uit milieuoogpunt eigenlijk niet langer. Alleen de heel zware jongens tanken dat nog. Maar nog even en het is allemaal elektrisch.”

BOTTELAAR

Over magazijntrucks, die trouwens altijd op batterijen hebben gereden, is Wimmers al niet minder enthousiast. Voor de leek lijken een heftruck en een magazijntruck dan misschien wel één pot nat, maar dat is een misvatting. Een magazijntruck is compacter en wendbaarder. Te denken valt onder andere aan pallettrucks, stapelaars en reachtrucks. In feite zijn alle machines hem even lief en hij volgt de technische ontwikkelingen op de voet. Trots wijst hij op een zogenoemde bottler, Engels voor bottelaar. Dat is een heftruck met een extra hoge zit zodat de bestuurder over de geladen pallets heen kan kijken. Achteruit rijden is daardoor niet meer nodig en dat biedt ergonomisch gezien uiteraard veel voordelen. De bottler werd speciaal ontwikkeld voor de drankenindustrie, maar begint ook in andere bedrijfstakken steeds populairder te worden. “Dit is echt een hit.”

NAUWELIJKS NIEUW

Een opvallende trend is dat er nauwelijks meer nieuwe machines worden gekocht. Het aantal klanten dat de voorkeur geeft aan huren/leasen is explosief gestegen. Frissen Intern Transport heeft daar al op ingespeeld door de klant alle administratieve beslommeringen uit handen te nemen en dat papierwerk als speciale service allemaal zelf te regelen. Omdat huren zo in trek is, floreert ook de tweedehands markt. Wynand Wimmers: “Als het contract van bijvoorbeeld een heftruck na vijf tot acht jaar afloopt, verkopen we hem als occasion. Die is dan altijd bij ons in onderhoud geweest, dus de klant weet precies waar hij aan toe is. Dat geeft toch een veiliger gevoel dan een heftruck kopen via internet.”

HOOFDLETTERS

Tot de nog steeds groeiende klantenkring van Frissen Intern Transport behoren behalve grote ondernemingen als Mitsubishi Parts, Sappi, Merit Medical en B&R Premium Logistics ook tal van middelgrote en kleine bedrijven. Limburg is het belangrijkste afzetgebied, maar ook in andere provincies en de buurlanden Duitsland en België worden zaken gedaan. “Van hieruit is Keulen bijna net zo dichtbij als Roermond.” En elke klant, Wynand Wimmers benadrukt het nog maar eens een keer, kan gegarandeerd rekenen op vakmanschap, 24 uursservice en bovenal totale aandacht en betrokkenheid. “Wij bewijzen dat een zakelijke relatie ook heel warm en persoonlijk kan zijn. Het woord ‘ontzorgen’ schrijven we met hoofdletters.”

Wij bewijzen dat een zakelijke relatie ook heel warm en persoonlijk kan zijn

!

FRANK SEUNTJENS

µ

NICO BASTENS