VOORWOORD

Bindmiddel

Onlangs had ik de niet zo fijne taak om het huis van mijn vader leeg te ruimen. Niet fijn omdat het verleden dan letterlijk door je handen gaat. Wat bewaar je en wat niet? Maar soms was er ook een glimlachmomentje. Oude lp’s en platenspelers zien ineens weer het daglicht op zolder. Dingen uit mijn jeugd waarvan je dacht dat ze tot de geschiedenis behoren. Echter de lp-business floreert vandaag de dag weer. Het is wellicht appels met peren vergelijken, maar toch zit er een overeenkomst met dit magazine. Sinds de opkomst van de digitale wereld schreeuwt iedereen dat print old school is en dat het langzaam zal uitsterven. Alles zal de focus op digitaal hebben. Maar niets is minder waar. Ten minste als het gaat om het woordje ‘alles’. In sommige gevallen is een printuiting nog steeds zeer gewenst. Binnen Mediahuis Limburg kennen we hier een aantal voorbeelden van. De UitTipsLimburg-krant, die drie keer per jaar verschijnt, schiet qua omvang door het dak. Print gaat zelfs harder dan de website. De lokale VIA-krant die sinds 1 januari niet meer huis aan huis wordt verspreid, maar als bijlage bij De Limburger verschijnt en ook via honderden distributiepunten in supermarkten, doet het ontzettend goed. Hetzelfde geldt voor het WijLimburg Magazine. WijLimburg is van oorsprong een digitaal platform, maar ondernemers hebben steeds meer de behoefte om zich ook op papier te presenteren. Ons magazine en de ondernemer zelf plukken hier de vruchten van. Maar het magazine is meer dan een printuitgave. Het is een bindmiddel tussen de ondernemers. De inmiddels traditionele magazinepresentatie is daar een mooi voorbeeld van. In oktober vorig jaar vierden we dit in combinatie met het tienjarig jubileum van WijLimburg en het twintigjarig jubileum van Limburgvac. Bijna tweehonderd ondernemers kwamen toen bij elkaar in Rebelle in Maastricht. Verbinden is een van de waardeconcepten van WijLimburg en behalve ondernemers een podium te bieden in print, is het dus ook een bindmiddel. Gezien het succes van het WijLimburg Magazine hebben we ook besloten om de frequentie in 2020 op te voeren naar vier uitgaven. En dit betekent ook vier keer per jaar een presentatiebijeenkomst. Om kennis en ervaringen te delen, om te netwerken en soms ook om zaken te doen of gewoon om elkaar te ontmoeten in een fijne sfeer. Wij zijn er trots op deze verbindende schakel te mogen zijn tussen u, de ondernemers in Limburg. Maurice van der Linden Hoofdredacteur WijLimburg