BUITEN KANTOORUREN

Het oog in de wielerstorm

Zelf kon hij het redelijk. Reed wedstrijden tot zijn zestiende, tot het studeren. Zijn erelijst is blijven steken op één overwinning, al was die zege volgens hem meer geluk dan wijsheid. John Teheux is vooral een liefhebber gebleven. Hij vindt het leuk, dat wielrennen. Zo leuk dat hij er dichter bij wilde zijn.

John Teheux

John Teheux

Het oog in de wielerstorm

Zelf kon hij het redelijk. Reed wedstrijden tot zijn zestiende, tot het studeren. Zijn erelijst is blijven steken op één overwinning, al was die zege volgens hem meer geluk dan wijsheid. John Teheux is vooral een liefhebber gebleven. Hij vindt het leuk, dat wielrennen. Zo leuk dat hij er dichter bij wilde zijn.

Als zelfstandig ondernemer sponsort hij jaren later de Hel van het Mergelland. Daar rijdt hij, in een auto tussen de renners. Maar hij hoort er niet bij. Hij kan ze niet aanraken, hun zweet niet ruiken, de windvlaag niet voelen zodra ze hem op topsnelheid voorbijrazen. Hij wil nóg dichterbij. Diezelfde middag krijgt hij een vraag van de baas van de juryleden. Of dat niet iets voor hem is, dat jureren. Teheux reageert koeltjes. Het klinkt leuk en aardig, maar niet als hij heel de dag in een bus of wagen moet zitten. Áls hij gaat jureren, dan wil hij dat combineren met zijn andere grote hobby: motorrijden. Na twee jaar ervaring opdoen, reglementen bestuderen en vanuit de jurybus jeugdwedstrijden jureren zit-ie er eindelijk, op de motor tussen de renners. Doorgedrongen tot de kern van de sport. Daar waar het allemaal gebeurt.

SPEELVELD

Ook van binnenuit kijkt Teheux (binnen kantooruren sales director van internet-marketingbureau Socialhero.nu in Maastricht) zijn ogen uit. Hij geniet met name van de ‘aanraakbaarheid’ van de sport. “Kijk naar iedere grote wedstrijd. Toeschouwers kunnen voor de race praten met renners, hen om handtekeningen vragen. Dat lukt je bij andere sporten niet.” Teheux houdt van de beleving. Van het peloton, het publiek, de koers. Het is een circus, en Teheux is al zeventien jaar lid. Zijn rol is onmiskenbaar. Cruciaal, maar tegelijkertijd geen dag hetzelfde. Juryleden zijn er in allerlei soorten en maten: van wedstrijdleider tot commissaris bezemwagen en van ordonnans tot tijdschrijvers. Ieder met kennis van de reglementen, maar een eigen manier van aanpak. Het ene jurylid deelt nog voor de start meerdere boetes uit. Een ander, onder wie Teheux, houdt het liever bij een waarschuwing. “Ik handel graag in de geest van de sport. Komt iemand ten val, dan wil ik die renner terug in de wedstrijd brengen. Dan probeer ik weer een gelijk speelveld te creëren.”

TEAMWORK

Teheux ziet het iedere koers weer. Renners die te dicht achter de motor rijden, een tik uitdelen of te lang aan de ploegleiderswagen hangen. Hij waarschuwt hen, maar niet drie keer. “Sommige dingen móet je bestraffen. Dan moet je ook sterk in je schoenen staan, wat soms niet makkelijk is. Je krijgt iedere keer de ploegleider of de ouders over je heen.” Teheux kan er tegen. Als jurylid hoeft hij het ook niet altijd met hen eens te zijn. Wel met zijn collega’s. “Juryleden hebben hun eigen trekjes, maar als geheel moet je een wedstrijd onder controle houden. Je moet samen een wedstrijd goed kunnen managen.” Het woord valt regelmatig: managen. De link met het ondernemerschap is dan ook snel gemaakt. “Loop ik of een ander jurylid er de kantjes van af, dan heeft dat zijn weerslag op de organisatie. Je moet als geheel goed functioneren. Bij een bedrijf werkt het net zo. Loopt het goed, dan profiteert iedereen ervan—zeker als je mensen de vrijheid geeft om zich te ontwikkelen.”

Joris Knapen

Dick Soepenberg

Lucas Janssen Sportography

TOURMALET

Jurytalenten in opkomst krijgen van de Vaalsenaar eenzelfde vrijheid. Zelf moest hij jarenlang wachten voordat hij de kans kreeg zich in een grote wedstrijd te bewijzen, maar die tijd is wat hem betreft verleden tijd. Talenten moeten doorstromen, ervaring opdoen. “Misschien kunnen ze het nu niet aan, maar wel met een beetje hulp en begeleiding. Wielrenners doen precies hetzelfde. Die worden echt geen betere renner als ze thuis op de bank toekijken hoe anderen de Tourmalet op fietsen. Het is een kwestie van doen.”

Gewoon doen. Het is zo’n beetje zijn motto. Teheux is een perfectionist die veel doet en continu naar verbeteringen zoekt. Die vond hij onder andere zeven jaar geleden. Het viel hem op dat organisaties vaak voor jurywagens naar de dealer gingen, maar dat zorgde steevast voor problemen. “Negen van de tien geleverde wagens hadden geen open dak, geen fatsoenlijke communicatie. Magneetvoetantennes passen bijvoorbeeld niet op kunststof-, aluminium en composiet auto’s, en zonder communicatie loop je als juryteam tegen allerlei problemen aan.” Teheux besloot met een ander jurylid voortaan zelf jurywagens te faciliteren. Het resulteerde in juryauto.nl en een samenwerking met Skoda. Tegenwoordig wordt er gereden in Mini’s, die Teheux van begin maart tot eind oktober eigenhandig transformeert in professionele jurywagens.

SLOTAKKOORD

De wagens van dit jaar hebben niet één kilometer op de teller. Een gevolg van corona. Een bittere pil voor de sportliefhebber én het jurylid Teheux. “We hadden dit jaar een mooie kalender met mooie koersen. Grote en kleine wedstrijden voor man en vrouw, jong en oud. Er gaan nog enkele wedstrijden door, maar dat is het. De rest is geannuleerd.” Drie koersen resteren. Drie dagen mag Teheux dit jaar (nog) onderdeel zijn van het wielercircus. Drie wedstrijden, waaronder die op zaterdag 10 oktober. Dan rijdt hij weer met de motor tussen de internationale sterren. Door het Limburgse heuvellandschap, de Cauberg op. Dan rijdt hij de Amstel Gold Race. En dan op naar seizoen nummer 18.

!

JEFFREY STEIJNS

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS

!

JEFFREY STEIJNS

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS