COLUMN

Denken in generaties

Patrick Vroomen en Rob Meesen

Patrick Vroomen en Rob Meesen

Denken in generaties

Duurzaam ondernemen is het leveren van concurrerend geprijsde goederen en diensten, die in de behoefte van de mens voorzien en die kwaliteit aan het leven geven, waarbij geleidelijk de milieubelasting en het grondstof- en energiegebruik door de levenscyclus en in de keten gereduceerd worden tot een niveau dat tenminste in balans is met de draagkracht van de aarde. Duurzaam ondernemen in de groene, blauwe of circulaire economie is echter niet vanzelfsprekend.

Voor multinationals is het door het korte termijn denken op de financiële markten schier onmogelijk om duurzaam te produceren zoals blijkt uit ‘Het grote gevecht’ van Jeroen Smit over de poging van CEO Paul Polman om Unilever duurzamer te maken. Overheden en natuurbeschermers droegen hem op handen, in tegenstelling tot analisten en beleggers. Duurzaamheid is nauwelijks in rekensommen te vangen. Verkoopcijfers van Dove-shampoo en Magnum ijsjes of een fiscaal aantrekkelijke verplaatsing van het hoofdkantoor wel. Als de multinationals niet voor de transitie gaan zorgen, wie dan wel? Nederland heeft bijna 300.000 familiebedrijven die samen 350 miljard euro omzet hebben en meer dan twee miljoen banen creëren. In onze projecten bij familiebedrijven zien wij dat ondernemers die in generaties denken, ook van nature duurzaam denken en handelen.

Tijn van Elderen wil Brabantia mooier, plezieriger, duurzamer en winstgevender overdragen aan de vijfde generatie. Hij plant samen met We Forest voor iedere verkochte droogmolen een boom en geeft zijn producten cradle to cradle vorm voor een duurzame levensstijl. Dit vierde generatie familiebedrijf richt zich op 100% recycleerbaarheid zonder een negatieve footprint. Het heeft zich ook verbonden aan The Ocean Cleanup en Plastic Whale die plastic uit de oceanen, kanalen en de rivieren filteren. Daar zitten ongetwijfeld Magnum verpakkingen van Unilever tussen.

Ook de gebroeders Olaf en Harald Elderenbosch van Elho laten zien dat duurzaam ondernemen gedreven wordt door waarde. Zo voorzien zij hun fabriek en kantoren volledig van stroom via de eigen windmolen. Er waren 100 redenen om die windmolen niet te realiseren en één reden om het wel te doen. En dus deden ze het. In de omgeving van die enorme energiebron heeft Elho 1.800.000 bijen een thuis gegeven. En door de absolute wil om te slagen lukte het dit tweede generatie familiebedrijf ook om na tien jaar van experimenteren en aanpassen in de productie over te schakelen van virgin plastics naar gerecycled kunststofgranulaat. Op dit moment is 80% van de grondstoffen die ze gebruiken van gerecycled plastic (8.400.000 kilo). De gieter uit hun assortiment is gemaakt van gebruikte wasmiddelenflessen. Daar zitten waarschijnlijk gebruikte Dove-flacons van Unilever tussen. Familiebedrijven zijn door hun lange termijn focus, pijlsnelle besluitvormingsprocessen en vanuit waarde gedreven leiderschap bij uitstek in de positie om schaalbare businessmodellen te realiseren die voldoen aan de definitie van duurzaam ondernemen. Het is onze enige kans om deze planeet door te geven aan de volgende generatie. Change. Before you have to! ” Rob Meesen en Patrick Vroomen Reageren? info@TopChange.nl

µ

ARNOUD NILWIK