V.l.n.r. Hans de Boer, Hans Heijnen en Jan Klerken

Geen innovatie, maar winnovatie

V.l.n.r. Hans de Boer, Hans Heijnen en Jan Klerken

Geen innovatie, maar winnovatie

Jan Klerken, lid van een ware champignonfamilie en CEO van Scelta Mushrooms, is een innovatief ondernemer in hart en nieren. Hij voelt trends en innovaties binnen no-time aan om innovatief en duurzaam te kunnen blijven ondernemen. Iets wat steeds belangrijker wordt binnen het Nederlandse bedrijfsleven. LWV-bestuurslid Hans Heijnen en voorzitter VNO-NCW, Hans de Boer, gingen op bezoek bij het bedrijf van Klerken in Venlo.

Zakendoen in champignons is iets wat Klerken met de paplepel is ingegoten. Op zijn 16e is hij gestart met werken in de champignonkwekerij van zijn ouders. In 1979 heeft hij het bedrijf overgenomen om het vervolgens een jaar later weer te verkopen. Een nieuw businessplan? Dat had Klerken niet. “Nadat ik het bedrijf van mijn ouders had verkocht, ben ik als eenpitter begonnen. Met mijn vrachtwagen op en neer naar Parijs om daar op de markt de beste champignons te kopen en deze vervolgens weer te kunnen verkopen in Nederland.” Toch wilde Klerken uiteindelijk meer. Daarom richtte hij in 1993 zijn huidige champignon walhalla op, Scelta Mushrooms.

EPICENTRUM

Tot op de dag van vandaag is Klerken bezig met voorop lopen. The Scelta Institute, ook wel ‘home of winnovations’ genaamd, is een epicentrum waar nieuwe producten worden ontwikkeld op basis van markt- en klantinput. Er zijn weinig bedrijven waar innovatie zo tot de verbeelding spreekt. De Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) is dan ook trots op een lid als Scelta Mushrooms met een uitgesproken innovatief karakter. Het expertisecentrum Duurzaamheid & Innovatie is continu bezig met onderwerpen en projecten rondom deze thema’s. “Zo zijn we voor onze leden een initiator op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Hiermee hopen we ondernemers verder te kunnen helpen”, aldus Giel Braun, voorzitter LWV.

DARE TO SHARE

Ook VNO-NCW heeft innovatie hoog op de agenda staan. “Een land dat beschikt over bedrijven waar veel innovaties plaatsvinden, wordt daardoor welvarend”, is de mening van Hans de Boer. Een visie die bij Scelta Mushrooms gedeeld wordt. “We noemen het niet innovatie, maar winnovatie.” Iets waar de LWV als geen ander aan bijdraagt volgens Klerken. “Mijn motto is niet voor niets ‘dare to share’. Alles wat je deelt, krijg je in veelvoud terug. Hoe mooi is het dan dat wij onze inzichten kunnen delen? Op deze manier kan de LWV vernieuwing aanjagen en de belangen van ondernemers behartigen. De LWV is echt bezig om Limburg en ondernemers in Limburg op de kaart te zetten en, misschien nog wel belangrijker, om Limburg op de kaart te houden.”

‘De Kracht Van…’

Het bezoek van Hans de Boer en de LWV aan Scelta Mushrooms valt onder de reeks ‘De Kracht Van…’. Hierin gaat de LWV in gesprek met haar leden over belangrijke thema’s zoals duurzaamheid en innovatie. Benieuwd naar de kracht van infrastructuur, de regio, samen, het netwerk en de vele andere thema’s? Ga naar www.de-kracht-van.nl en ontdek de kracht van LWV.

!

DEWI SMEETS

µ

FENNA LANGESLAG