HET GEZICHT VAN

beuken’essers

NOUD BECKERS | 54 JAAR

SINDS WANNEER ONDERNEMER?

Formeel sinds 1998, maar ik was natuurlijk al eerder met de plannen bezig.

WAAROM ONDERNEMER GEWORDEN?

Ik ben per toeval in dit vak gerold. Van huis uit ben ik jurist. Na mijn opleiding moest ik nog een half jaar overbruggen tot aan de start van mijn (verplichte) militaire dienst. Ik ben toen gaan werken bij een verzekeringskantoor. Na mijn dienstplicht in 1993 vroeg het kantoor of ik niet terug voor hun wilde komen werken. Na een aantal jaren dacht ik ‘het kan anders en beter’. Ik heb toen beuken’essers inclusief de twee medewerkers overgenomen.

WAT IS DE COREBUSINESS VAN HET BEDRIJF?

Wij noemen ons gelukregisseurs. Veel ondernemers beginnen een bedrijf vanwege de passie voor het vak dat ze uitvoeren. Maar gaandeweg komen daar allerlei zaken bij die eigenlijk niet direct met het vak hebben te maken. Ze komen steeds verder weg te staan van hun oorspronkelijke keuze om ondernemer te worden, namelijk hun passie voor het vak. Laat ons maar bezig zijn met de bijzaken. Onze besprekingen met klanten zijn meer klankbordgesprekken dan adviesgesprekken. Voor specifiek verzuim, verzekeringen, pensioenen en financieringen is ons streven te ontzorgen. Hierdoor krijgt de ondernemer zijn handen vrij om weer met zijn passie bezig te zijn. Dit is het geluk van onze klanten regisseren. Ons verdienmodel zit natuurlijk in de polissen, maar onze passie en geluk zitten in de adviserende en klankbord rol. Daar zit onze toegevoegde waarde en daar worden wij gelukkig van. Polissen kan een klant overal krijgen.

HOEVEEL MENSEN IN DIENST?

24 gelukregisseurs.

HOEVEEL UREN MAAK JE PER WEEK?

Volgens mijn vrouw ben ik dag en nacht met mijn werk bezig. Ik probeer de weekenden altijd vrij te houden. Door de week zal ik zo’n 50 tot 55 uren maken. Ik zie werk niet als werk, maar als mijn hobby.

LAATSTE GROTE INVESTERING IN HET BEDRIJF?

Dat is de renovatie van het hele gebouw. Tot 5 maart zat Jongen Projectontwikkeling op de begane grond in ons pand. Zij vertrokken en wij besloten om zelf het hele pand te gaan benutten. Met corona geen slechte zet, want nu hebben we plek genoeg om hier met z’n allen te werken en de 1,5 meter in acht te nemen. In ons vak is het vaak gewenst om even met elkaar te overleggen. Dan is dat fijn wanneer je dat live in een coronaproof kantoor kan doen en niet via telefoon of videobellen.

GROOTSTE SUCCES VAN HET BEDRIJF?

Dat we al heel lang dezelfde medewerkers en klanten hebben. Weinig tot geen verloop. Ik vind het dan ook belangrijk dat we er alles aan doen om naast de passie voor het vak bij de medewerkers ook de passie voor het bedrijf te onderhouden.

GROOTSTE FLOP VAN HET BEDRIJF?

Dat is niet moeilijk. In 2008 een makelaarskantoor opgezet. Dat was altijd een wens. Niet veel later brak de kredietcrisis uit. Het werd een fiasco en binnen een jaar hebben we het kantoor verkocht. Dit was echt een lesje ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Ik geef ook niet de schuld aan de kredietcrisis, want als die er niet was geweest, was ik misschien nog een paar jaar doorgegaan en was de flop/strop nog groter geweest.

STIJL VAN LEIDINGGEVEN?

Ik ben een meewerkend voorman. Goed voorbeeld, doet goed volgen, is mijn motto. Daarnaast hanteer ik een stijl waarbij ik goed let of mijn medewerkers gelukkig zijn. Als je jezelf gelukregisseur noemt richting klanten, moet je dat natuurlijk ook intern zijn. Ik ben betrokken bij het wel en wee van de medewerkers, ook privé. Ze moeten ook zonder aarzeling altijd een beroep op mij kunnen doen. De b’e familie!

VAN WIE HEB JE HET MEEST GELEERD ALS ONDERNEMER?

Van collega-ondernemers. In 2008 hadden we het moeilijk door de kredietcrisis. Ik sprak een ICT-ondernemer die in 2003 de internetbubble had meegemaakt. Hij zei toen tegen mij: ‘Als je gaat snijden, snij dan goed en vooral ook diep. Anders kun je drie maanden laten weer zo’n exercitie doen. We zijn toen van 29 medewerkers naar 16 gegaan. En dat zonder ontslagvergoeding. Ik heb mijn auto weggedaan en mijn eigen salaris omlaag gebracht. Je moet zelf het voorbeeld geven. Vervolgens hebben we de medewerkers die buiten de boot vielen geholpen van werk naar werk. Bij de meesten is dat gelukt.

WELKE TOPONDERNEMER ZOU JE GRAAG EENS WILLEN ONTMOETEN?

Pieter Zwart van Coolblue voor de ondernemerspassie en professor Erik Scherder voor de vaktechnische passie.

WAAR STAAT HET BEDRIJF OVER VIJF JAAR?

Mag het ook in 2024 zijn? We hebben namelijk de doelstelling dat we in 2024 als bedrijf een zelfstandige club zijn. Een zelfsturend team, waarbij ik me overbodig heb gemaakt. Ik sta dan aan de zijlijn. Het doel hiervan is dat als er een partij komt die ons wil overnemen, deze gelijk het gevoel moet hebben: ‘Wil ik hier rendement maken, moet ik het zo laten als het is’. Als het personeel meewerkt aan deze doelstelling, werken ze ook mee aan hun eigen toekomst.

!

MAURICE VAN DER LINDEN

GADY MIRTENBAUM