Tijd is rijp voor elektrisch rijden

Met z’n allen doen we ons best om de CO2-uitstoot terug te dringen en de vastgestelde klimaatdoelen te halen. Een van de maatregelen die daaraan bijdragen: minder en duurzamer rijden. Bijvoorbeeld in een elektrische auto. De tijd is er rijp voor, meent Ron Bissels van Zuid-Limburg Bereikbaar.

Proefkonijn, zo noemt Wil Meulenberg, managing director van Meulenberg Tansport, zichzelf. Met steun van de provincie Limburg en de deelstaat Nordrhein Westfalen werkte hij vanaf 2017 met een aantal andere bedrijven samen in het project electric Green Last Mile (eGLM). Sinds kort is de eerste elektrische vrachtwagen bij Meulenberg op de weg. “Een Duitse fabrikant heeft een aantal fabrieksnieuwe dieseltrucks omgebouwd naar volledig elektrische trucks”, vertelt Wil. “Het heeft lang geduurd voordat de software optimaal werkte, maar nu kunnen we ermee rijden.” De elektrische wagen, een trekker met oplegger, wordt ingezet voor korte ritten van Sappi in Maastricht naar de haven in het Belgische Genk. “De batterij gaat zo’n 130 kilometer mee. Bij Sappi laden we op, terwijl de zeecontainers worden beladen. Na elke rit vullen we de batterij weer bij. Zo kunnen we een paar keer op en neer. Anders gaat niet, want het duurt zes uur om de batterij volledig op te laden.”

SUBSIDIE

Rendabel is de elektrische vrachtwagen vooralsnog niet. “De kosten per kilometer zijn gedaald: bij elektrisch rijden is dat 16 cent, bij diesel 36 cent. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs drie keer zo hoog is als een normale truck. Zonder subsidie is dat niet op te brengen. Maar je moet ergens beginnen. Op termijn gaan bedrijven als Mercedes en DAF hopelijk zelf goedkopere elektrische modellen op de markt brengen.” Waarom Meulenberg dan toch deelnam aan het project? Verantwoordelijkheidsbesef, zegt Wil. “Wegvervoerders staan met hun dieseltrucks bekend als grote vervuilers. Wij voelen ons moreel verplicht om mee te werken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Wil Meulenberg

John Paulus

LEVERTIJDEN

Die mening deelt John Paulus, horecaondernemer en vice-voorzitter Koninklijke Horeca Nederland Maastricht & Heuvelland. “Wij hebben ons achter de zero-emissiedoelen van de gemeente Maastricht geschaard. Stadsbreed gezien is het niet eenvoudig die doelen te bereiken. Daarom zijn we als horecaondernemers, samen met Zuid-Limburg Bereikbaar, een pilot begonnen om de CO2-uitstoot in de binnenstad te verminderen, in combinatie met een betere bereikbaarheid en verblijfskwaliteit.” Als voorbeeld haalt John de Koestraat in Maastricht aan. “Een druk straatje met veel kleine restaurants, die allemaal hun eigen levertijden hebben. Gezamenlijk hebben we nu afspraken gemaakt met de groothandels om de leveringen te combineren, zodat er in plaats van zes keer per week nog maar twee of drie keer per week wordt gereden. Dat lijkt tot dusver goed te werken.”

Het is niet de bedoeling dat er straks in plaats van ‘grijze’ files ‘groene’ files staan

STOP & DROP

“Begin dit jaar zijn ook de stop & droplocaties op de Markt en het Vrijthof in gebruik genomen. Horecagroothandels die deelnemen aan dit project kunnen hun koelmotoren daar aansluiten op een ondergrondse stroomvoorziening. Zo hoeft de motor tijdens het lossen niet te blijven draaien. De vaste afleverpunten leiden tot minder overlast van bestelwagens op straat, minder gereden kilometers binnen de stad en minder uitstoot van CO2, fijnstof en geluid.”

De KHN-vice-voorzitter hoopt de komende tijd nog meer stappen te kunnen zetten. De samenwerking met Zuid-Limburg Bereikbaar helpt daarbij om het draagvlak bij betrokken ondernemers te vergroten. “We voeren gesprekken met afvalverwerkers om ook die ritten te bundelen. En we stimuleren het horecapersoneel om niet met de auto of met een elektrische auto naar het werk te reizen. Bovendien dringen we erop aan om buiten het centrum te parkeren. Behalve zero emissie ijveren we namelijk ook voor een goede bereikbaarheid van de binnenstad. Het is niet de bedoeling dat er straks in plaats van ‘grijze’ files ‘groene’ files staan. Daarom proberen we het aantal autobewegingen zo veel mogelijk te beperken.”

“Elektrificatie biedt ondernemers kansen”

Werkgevers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van klimaatdoelstellingen op het gebied van mobiliteit. Niet alleen via het eigen wagenpark, maar ook via het woon-werkverkeer met de privéauto van de medewerkers. Bijvoorbeeld door over te stappen op elektrische auto’s (EV’s). Zuid-Limburg Bereikbaar helpt ondernemers daarbij.

“Elektrificatie van het wagenpark biedt ondernemers kansen om op een haalbare manier te verduurzamen”, zegt Ron Bissels, projectleider Autoverduurzamende Maatregelen bij Zuid-Limburg Bereikbaar. “Belangrijk is om inzicht te krijgen in de mogelijkheden. Wij bieden daarvoor onder meer een EV-scan. We analyseren het wagenpark, de dienstreizen en het woon-werkverkeer bij een onderneming en tonen vervolgens de geschikte elektrische alternatieven. Parallel daaraan kunnen medewerkers via een online autokeuzehulp bekijken of en welke elektrische auto het beste past bij zijn of haar reisgedrag.”

De beste manier om enthousiast te worden over elektrisch rijden, is het zelf te ervaren. Daar helpen we bij, dit jaar met de probeeractie ‘Ontdek de e-car’. Vijfhonderd medewerkers van aangesloten ZLB-partners mogen een week lang een e-car gebruiken, waarbij ze kunnen kiezen uit vier type auto’s. Andere maatregelen om het elektrisch rijden te stimuleren, zijn ondersteuning bij keuze voor laadinfra of het delen van e-cars via de werkgever.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Ron Bissels, ron.bissels@zuid-limburg-bereikbaar.nl.

Meer weten over subsidiemogelijkheden voor elektrische vracht- of bestelwagens? Mail Mark Luikens, mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl.

!

MEYKE HOUBEN

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS | ARON NIJS