VOORWOORD

Coronarevolutie

Wie corona zegt, zegt crisis. Of het nu gaat om mensenlevens, om de economie, of om onze bewegingsvrijheid. Corona splijt in vele opzichten onze samenleving. Iedereen heeft een mening, weinigen hebben de feiten op een rij. Voorlopig zijn we er nog niet vanaf. Evenementen worden nu al met een jaar verschoven. Op de rol staande grote evenementen zoals TEFAF zouden zo maar eens het volgende slachtoffer kunnen zijn. Laat je mensen vanuit de hele wereld naar Maastricht vliegen? Risico’s worden er op dit moment niet genomen.

Chinezen weten het al lang: de tekens voor zowel crisis als kans bestaan uit twee symbolen. Een ervan is precies hetzelfde. Of zoals een gevleugelde managementuitspraak luidt: ‘Never waste a good crisis’. Crisis en kansen is als licht en donker, als ying en yang, als werken en verlofdagen. Het een heeft pas betekenis in relatie tot het ander.

Als we straks terugkijken op het coronatijdperk is de kans groot dat het niet alleen maar crisis was. Corona is ook een hele grote gamechanger geweest. ‘We’ hebben ontdekt dat we op afstand veel meer kunnen. Microsoft Teams, Zoom, Skype, FaceTime, ze hebben er allemaal voor gezorgd dat we niet meer eindeloze discussies voeren over rekeningrijden, meer asfalt of vliegtax. Voor een bespreking van een uur naar New York vliegen, drie uur in de auto voor een vergadering. Idiote uitwassen, die onderdeel van ons gedrag waren geworden, zijn door video-calls aan banden gelegd. We zijn anders gaan denken over het ‘goedkoop’ laten produceren aan de andere kant van de wereld. De lucht is er in een half jaar tijd stukken schoner op geworden.

Corona kan wel eens een zegen blijken te zijn voor het milieu. Minder CO2-uitstoot, minder productie van olie, minder verbruik van energie. Blijkbaar was een externe shock nodig om ons de ogen te openen. In het pre-coronatijdperk was er geen sense of urgency. Het coronavirus bracht mede door de digital boost zaken rondom duurzaamheid in een ongekende stroomversnelling. Je mag het gerust een revolutie noemen.

Nieuwe technieken helpen ons daarbij. Ze geven ons nieuwe inzichten. Duurzaamheid moet ‘voordeliger’ voor de klant worden. De versnelling van duurzaamheid door corona kan climate change wellicht afremmen, maar ook een change in ons denken bewerkstelligen. We moeten niet wachten tot we worden gedwongen door steeds grotere natuurrampen, zoals watersnoden, droogten of een coronapandemie. We moeten zelf in actie komen. En daar hebben we visionaire ondernemers voor nodig en dappere politici. En bewuste consumenten. Als we echt willen, kunnen we alles.

Een thema dat centraal staat in dit magazine.

als kans.

Maurice van der Linden Hoofdredacteur WijLimburg

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS