Wordt het werk de nieuwe kerk?

De in Maastricht geboren Yves Pilet (44) is al vijftien jaar bezig met employer branding. Hij is oprichter en eigenaar van Zuiderblauw en auteur van het boek ‘Boost Your Employer Brand’. Hij is actief als internationaal spreker, verzorgt sessies en trainingen en adviseert organisaties. Met behulp van zijn Blue Print methodiek heeft hij organisaties zoals het CBS, Terumo, UWV en SABIC geadviseerd over hun employer brand. Vanuit Heel doorkruist hij Nederland, België en Duitsland om zijn kennis over employer branding te delen met bedrijven.

BROOD OP DE PLANK

Het boek ‘Boost Your Employer Brand’ verscheen eind 2017. Zou hij het in 2020 hebben geschreven was er zeker een hoofdstuk ‘Duurzaamheid’ aan toegevoegd. “Duurzaamheid is natuurlijk al veel langer actueel bij bedrijven. Hoe gaat je bedrijf om met de aarde, de grondstoffen, maar ook de werknemers? Door het coronavirus is dit in een stroomversnelling geraakt. Paul Stamsnijder geeft in zijn boek aan dat de rol van de kerk steeds kleiner wordt. De zingeving vind je er steeds minder. Binnen het werk daarentegen steeds meer. Voor de na-oorlogse generatie was het gewoon keihard werken. Alles was vernield, er moest opgebouwd worden. De generatie erna kwam in een gespreid bedje terecht, maar kreeg toch nog de moraal mee van de ouders. Gewoon werken en zorgen voor brood op de plank. De huidige generaties kijken veel meer of een bedrijf bij ze past. Wat doet het bedrijf op maatschappelijk vlak, waaronder dus duurzaamheid? Hoe geloofwaardig is het wat ze verkondigen? Doen ze het uit zichzelf of uit commercieel belang? Hoe bewijzen ze dat? Allemaal vragen die een werkgever goed moet wegzetten in zijn employer branding strategie.”

GEWOONTEDIEREN

Duurzaamheid is door corona onder een vergrootglas komen te liggen. De samenleving kwam als het ware in een ‘on hold fase’. Tijd voor reflectie, tijd om eens goed na te denken. Zowel bij de werkgever als bij de werknemer. Alleen al door het thuiswerken worden er minder kilometers met de auto gereden. Kantoorpanden verbruiken veel minder energie. Bedrijven verkopen minder producten doordat letterlijk niemand meer op straat kwam. Voor corona moest alles sneller en vierentwintig uur per dag. ‘Zo kan het niet langer’ is een veelgehoorde constatering. “Maar mensen zijn gewoontedieren”, zegt Pilet. “Ze zijn niet gemakkelijk te veranderen. Je hebt early adopters nodig om iets in gang te zetten, ook bij bedrijven. Vooral de directie moet hierin het goede voorbeeld geven. Misschien zal corona de aanjager worden. Binnen de techniek is dit wel gelukt, al is het noodgedwongen. Technologie heeft op korte tijd enorme sprongen gemaakt. Plotseling zaten we allemaal thuis, maar het werk moest wel doorlopen. Voorheen was er geen need of emergency en dan denk je toch vaak ‘voorlopig zingen we het nog wel even uit’.”

Duurzaamheid is door corona onder een vergrootglas komen te liggen

REPUTATIE OPBOUWEN

Wat vind jezelf belangrijk in je leven, maar ook wat vinden bedrijven belangrijk in hun missie. “Het gaat al lang niet meer om salaris alleen”, weet Pilet. “Je ziet dat de jongere generaties steeds meer kijken hoe een bedrijf in de maatschappij staat. Liever iets minder verdienen, dan voor een werkgever aan de slag die duurzaamheid niet hoog in het vaandel heeft staan.” Betekent dus dat bedrijven die nu omschakelen op het gebied van duurzaamheid maar dan één streepje voor hebben op de krappe arbeidsmarkt? “Dat ligt aan je betrouwbaarheid. Als je verkondigt dat je duurzaam bezig bent, maar je producten worden in een Derde Wereld-land onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd, prikt een werknemer daar snel doorheen. Net zo goed als wanneer het duurzaam opereren maar één doel heeft, namelijk commercieel gewin. En van vandaag op morgen zul je met employer branding het beeld van je bedrijf niet veranderen. Je zult een reputatie moeten opbouwen, je zult moeten laten zien dat je doet wat je zegt. Geloofwaardigheid. Dan pas kiezen werknemers voor je. Employer branding heeft ook een holistische aanpak nodig. Dus een losse afdeling die voortvarend met duurzaamheid aan de slag gaat, is niet genoeg. Daar is niet iedere organisatie klaar voor, maar beginnen met kleine stapjes is een begin. Het moet uiteindelijk vanuit de hele organisatie gedragen en uitgevoerd worden. Engeland, Zweden, Duitsland en Nederland lopen hierin voorop. Maar ook in deze landen is er nog genoeg werk aan de winkel.”

De manager van een bedrijf wordt de nieuwe pastoor en het afdelingshoofd de nieuwe acoliet? Je zou het haast denken bij de kop van dit artikel. Paul Stamsnijder geeft in zijn boek ‘Purpose, Het verhaal van de moraal’ aan dat de rol van de kerk steeds kleiner wordt in de samenleving. Zingeving van het leven wordt mede daardoor steeds vaker gezocht in werk. “Dit geeft aan dat het nog belangrijker wordt om je als bedrijf goed te positioneren in de arbeidsmarkt”, is de mening van employer branding specialist Yves Pilet.

Yves Pilet

!

MAURICE VAN DER LINDEN

µ

WENDY BOON